تفاوت تراس و بالکن

تفاوت بالکن و تراس و ایوان و کارایی هر کدام از آنها در موقعیت های مختلف آشنا می شوید.کلمات زیادی در زبان شیرین فارسی وجود دارند که بدون در نظر گرفتن معنا و مفهوم آن ، در موارد مختلف از آن استفاده می شود. استفاده از این کلمات شاید در نگاه اول تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته باشد ،اما در مفهوم ،تفاوت های زیادی با هم دارند.البته امروزه شاهد این موضوع هستیم که کلماتی از زبان های دیگر وارد فرهنگ لغات فارسی شده اند که گاها معنا یا معادل دقیق آن را در زبان فارسی نمی دانیم . یکی از این لغات ،تراس ، بالکن و یا ایوان است .کلمات تراس و بالکن دو کلمه ای است که وارد زبان فارسی شده اند که معادل آن ایوانک می باشد.

تراس چیست؟

  • از دیدگاه معماری تراس به فضای الحاق شده به آپارتمان گفته می‌شود.
  • این فضا سقف ندارد و جزو مشاعات محسوب می‌شود. در نتیجه مساحتتراس‌ها در محاسبه مساحت آپارتمان‌ها دخالتی ندارد.
  • به‌طور کلی ایوان، تراس، بالکن فضاهای مسکونی را بالاتر از فضای بیرون قرار می‌دهند که در صورت نشستن کاربر در آن بتواند به فضای حیاط یا منظره  بیرونی مسلط شود و از زیبای های آن بهرمند شود.
  • در محاسبه متراژ یک خانه، در صورتی که آن خانه دارای تراس باشد، در سند متراژ تراس این‌طور بیان می‌شود که : خانه‌ای به مساحت ۱۰۰ مترمربع و تراسی به مساحت ۸ متر مربع. یعنی مساحت تراس در مساحت کل خانه به حساب نمی‌آید و جداگانه حساب می‌شود.
تفاوت تراس و بالکن

بالکن‌

بالکن،‌ بخشی از یک ساختمان است که معمولاً از دیوارهای ساختمان دارای بیرون زدگی است‌. معادل فارسی کلمه‌ی بالکن در زبان فارسی ایوانک است. اما اگر از دید معماری بخواهیم به آن نگاه کنیم بالکن از الحاقات آپارتمان‌ها محسوب می‌شود که مساحت آن در مساحت آپارتمان و بنا محاسبه میشود. بالکن ها فضاهایی مسقف هستند که حداقل یک طرف آن رو به فضای بیرونی دارند، گاهی بالکن‌ها دو طرف و گاهی سه طرف باز رو به فضای مجاور دارند. در این فضا قسمت‌های بسته فضا شامل نیم دیوار، نرده و یا ترکیب این دو با دیوار است.

تفاوت تراس و بالکن

تفاوت بالکن و تراس و ایوان:

مهمترین تفاوت بالکن و تراس و ایوان مربوط به قوانین شهرداری و جنبه های حقوقی آن است. بالکن ها بخشی از مساحت خانه و آپارتمان ها هستند که باید مسقف باشند و به آن اضافه می شوند. این فضا می تواند از یک طرف و یا چندین سمت باز باشد.

اما تراس یعنی بخشی از مشاعات خانه که جزو زیربنای آن محسوب نمی شود و باید بدون سقف باشد. اما بهار خواب جدای از این دو تعریف قرار می گیرد؛ زیرا باید در بخش بیرونی ساختمان و معمولاً بلندتر از اطرافش ساخته شود. در تزئین بهار خواب می توانید از المان های متنوعی استفاده کنید

استفاده از گل و گیاهان زینتی و سرسبز هم به زیبایی های طبیعی آنجا کمک می کند. همچنین می توانید از مبلمان فضای باز برای این قسمت استفاده کنید.

عایق بالکن و تراس بدون تخریب

مشکلی که اغلب برای بالکن و ایوان و تراس  پیش می آید  با توجه به این که در فضای باز قرار دارد و در معرض باران نشت آب به سقف پایین از موزاییک و سنگ آن می باشد که برای  مالکان ساختمان ها  مشکل ایجاد می کند ولی باید بگویم که برای این مشکل اصلا نگران نباشید فقط کافی است با تیم ضد آب سازی ساختمان تماس بگیرید ما با عایق های بی رنگ و بدون تخریب و با حفظ ظاهر بالکن و ایوان سطح مورد نظر شما را تضمینی آب بند می کنیم.

علی رنجبر متخصص عایق های رطوبتی نانو

09901869454

ایزوگام روی موزاییک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Button