روف گاردن چیست؟

روف گاردن یا بام سبز  به مکانی گفته میشود که فضای سبز بر روی سقف (چه پشت بام، چه حیاط و …) اجرا شده باشد و بستر کشت گیاه، در ارتفاعی بالاتر از سطح خاک زمین بر روی بستر مصنوعی شکل گرفته باشد؛ مانند کف لابی ساختمان که سقف پارکینگ را تشکیل میدهد، یا کف حیاطی که بر روی پارکینگ شکل گرفته و امکان کاشت گیاه بر روی خاک طبیعی زمین محیا نباشد.

روف گاردن آپارتمان میتواند از قراردادن چند گلدان روی پشت بام آغاز و به اجرای باغ و فضاهای سبزی همچون پارک ختم گردد. انتخاب نوع طراحی روف گاردن بستگی به عوامل مختلفی همچون، سازه ساختمان، کاربری، ویژگی های اقلیمی و حتی سلیقه شما دارد! عوامل ذکر شده در روش های گوناگون اجرایی به نام های روف گاردن گسترده، روف گاردن متمرکز و روف گاردن پرتابل و مدولار خلاصه میشوند.

روف گاردن آپارتمانی

انواع روف گاردن:

روف گاردن متمرکز

این سیستم به نام مقطع عمیق نیز شناخته می‌شود. این نوع از روف گاردن ( بام سبز ) شامل انواع مختلفی از گیاهان بوده و شبیه یک پارک طراحی می‌شود.
بامهای سنتی سبز که نیازمند عمق متعارفی از خاک برای رشد گیاهان حجیم و چمن معمولی می‌باشند، به عنوان بام‌های سبز متمرکز مطرح هستند. در این سیستم معمولاً نیازهای سازه ای جدید الزامی‌است و برای بامهایی که دسترسی عمومی‌دارند بکار برده می‌شوند.

روف گاردن گسترده

سیستم روف گاردن گسترده Extensive این نوع از طراحی را به نام مقطع کم ارتفاع و یا همان ضخامت کم می شناسند، چرا که لایه میانی آن عمق کمی دارد و کاشت زیادی در این طراحی صورت نمی گیرد. در این نوع طراحی فقط می توانید یک یا دو گیاه را پرورش دهید و این مسئله به این علت است که محیط کاشت شما بسیار کم عمق می باشد. افرادی که از این طرح استفاده می کنند بیشترین چیزی که مد نظرشان می باشد بار وزن است.

کسانی که می توانند به این سبک از پلان روف گاردن دسترسی داشته باشند فقط پرسنل نگهداری این دسته از طرح ها هستند. استفاده از این نوع طرح بیشتر بر روی بام هایی صورت می گیرد که دارای شیب می باشند. ریشه گیاهانی که در این سیستم وجود دارد بطور معمول ۴۰ تا ۱۰۰ میلی متر است. مجمع باری که این سبک از طراحی فضای سرسبز می تواند تحمل کند ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم می باشد. شما اگر می خواهید از این طرح استفاده کنید باید بانید محیط کشت آن کم عمق و سطحی می باشد و به طور کلی در دسترس همه افراد می باشد و به همین دلیل کارکرد خاصی ندارد.

روف گاردن ترکیبی

این نوع بام ترکیبی از دو سیستم گسترده و متمرکز است و دارای فواید دو بام ذکر شده‌است، اما دارای ظرفیت بار بیشتری است. در عین حال سبز شدن در داخل پانل‌های گسترده سبک وزنی صورت می‌گیرد.
در نظر گرفتن آلاچیق برای روف گاردن‌ها ایده مناسب و جذابی برای افراد خانواده بشمار می‌آید آلاچیق­ها هم از مواردی هستند که در طراحی روف گاردن آپارتمان در نظر گرفته می‌شود.

روف گاردن مدولار یا جعبه گیاه:

در این سبک، گیاه و محیط کاشت آن در جعبه‌های مخصوصی که تمام یا بیشتر بام سبز را می‌پوشاند، نگهداری می‌شود. در سیستم غیر مدولار محیط کاشت یک لایه پیوسته بر روی بام سبز می‌باشد. در سیستم مدولار این محیط ناپیوسته هست. این مدل از بام سبز برای پروژه‌های مسکونی و ساختمان‌های متعارف مناسب بوده

هزینه ساخت روف گاردن چه میزان است؟

به منظور برآورد هزینه ساخت روف گاردن آپارتمان باید به سراغ مشخصات روف گاردن که مد نظر افراد است بپردازیم در واقع گزینه‌هایی که برای اجرای انواع روف گاردن انتخاب می‌کنیم بر هزینه کلی آن موثر است.

برای مثال پوشش گیاهی روی بام، نوع آبیاری این پوشش گیاهی، نور پردازی روف گاردن، زیرسازی انواع روف گاردن، کف‌سازی روف گاردن و تجهیزات جانبی که برای این نوع بام‌ها در نظر گرفته می‌شوند بر هزینه ساخت روف گاردن موثر هستن

روف گاردن آپارتمان

مزایای روف گاردن چیست؟

روف‌گاردن آپارتمان مساوی استفاده از فضای بکر و آب‌‌و‌هوای دلپذیر، به صورت اختصاصی است. دیگر نیاز نیست برای این‌که دل‌تان باز شود، به پارک محل‌تان بروید و سرو صدای بچه‌ها و حضور غریبه‌ها کلافه‌تان کند. آخرین دکمه آسان‌سور را می‌زنید و  در روف گاردن زیبای ساختمان‌تان:

  • لذت صبحانه: صبحانه‌تان را در فضای باز اختصاصی می‌خورید.
  •  طعم عصرانه: عصرانه‌ای دلپذیر میل می‌کنید.
  • مطالعه مفید: کتاب مورد علاقه‌تان را می‌خوانید.
  • میزبانی شیک: از مهمان‌های‌تان به خوبی پذیرایی می‌کنید.
  • بوی کباب: کباب را در باربیکیوی مجهز درست می‌کنید.
  • خنکای نسیم: از وزش نسیم بر پوست‌تان لذت می‌‌برید.
  • استفاده از آفتاب: گرمای اشعه فروزان خورشید را حس می‌کنید.
  • شادی کودکان: فرزندان‌تان در فضای باز ‌می‌توانند بدوند.
  • سرگرمی سالمندان: اگر نگران بزرگتان هستید که در خیابان یا پارک آسیب نبیند.
  • و کلی حس و حال خوب  دیگر
روف گاردن آپارتمانی

مزایای روف گاردن از دید تخصصی

  1. افزایش ارزش ساختمان در شبکه املاک محله
  2. افزایش عمر مفید پشت‌بام ساختمان
  3. افزایش امید به زندگی ساکنان ساختمان
  4. عایق شدن ساختمان نسبت به سرما و گرما
  5. هدایت آب بارش‌های آسمانی به فضای سبز
  6. بهبود آب‌و‌هوای شهر
  7. کمک به کاهش آلودگی هوا
روف گاردن آپارتمانی

معایب روف گاردن 

یکی از بزرگ ترین دغدغه ها و معایب روف گاردن آپارتمان نشت آب و نفوذ نم و رطوبت به لایه های زیرین سقف است. اگر سقفی سوراخ باشد چه معمولی بوده و چه به صورت بام سبز ساخته شده باشد دچار آسیب خواهد شد. مهم ترین نکته ای که قبل از اجرای روف گاردن باید بدان توجه نمود، زهکشی آن است. البته نه تنها بام سبز بلکه پشت بام های معمولی نیز نیازمند عایق بندی می باشند تا از نفوذ آب و ایجاد هر نوع خرابی ممانعت گردد. برای خلاص شدن از رسیک نشت آب به سقف می توانید از عایق نانو 10 لایه استفاده کنید این عایق رطوبتی فوق العاده قوی به گونه ای ساخته می شوند  که قابلیت تحمل بار ،تحمل ترک های ساختمان و حتی زلزله و… را دارند، بنابراین به معمار و مهندس ناظر ساختمان خود اعتماد داشته و مطمئن باشید مشکلی برای ساختمان شما پیش نخواهد آمد زیرا با رعایت نکات ضروری و الزامات ساخت بام سبز دیگر نگرانی بابت مسائل احتمالی وجود نخواهد داشت.

رفع  نشت آب روف گاردن بدون تخریب:

اما اگر در ساخت روف گاردن آپارتمان موارد درست و اصولی عایق کاری را انجام ندادید و از عایق های سنتی و کم کیفیت استفاده کرده اید باید بگویم که اصلا نگران نباشید و لازم به تخریب روف گاردن نیست زیرا عایق نانو بی رنگ این مشکل را برای شما رفع کرده است و از روی سطح روف گاردن و بدون تغییر در ظاهر و زیبایی روف گاردن آپارتمان سطح روف گاردن کاملا آب بند می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Button