سؤالی که امروز برای همه ما پیش می‌آید این است که از عایق نانو یا ایزوگام استفاده بکنیم؟

از گذشته تا به امروز با وجود پیشرفت‌های زیادی که در صنعت عایق کاری به وجود آمده است هنوز هم بسیاری از افراد از قیر گونی به عنوان عایق‌های رطوبتی برای پشت بام‌ها و کف سرویس‌های بهداشتی و حمام استفاده می‌کنند. حال سؤال اینجاست آیا ایزوگام با وجود صرفه‌ی اقتصادی که دارد می‌تواند به خوبی ساختمان را در برابر نفوذ آب عایق نماید. در این مقاله با مقایسه ایزوگام و قیرگونی و عایق نانو به آن می‌پردازیم که استفاده از قیرگونی بهتر است یا ایزوگام یا عایق نانو و در صورتی که برای انتخاب بین عایق نانو یا ایزوگام یا قیر گونی مردد هستید، حتماً مطلب حاضر را بخوانید تا به تفاوت عایق نانو و ایزوگام پی ببرید.

از چه عایقی استفاده کنیم ؟

عایق نانو

ایزوگام

قیرگونی

عایق‌های رطوبتی

در فصل پاییز و زمستان و یا در مناطقی که به طور کلی بارش‌ها زیاد است، برای آب بندی کردن قسمت‌های مختلف ساختمان و جلوگیری از نفوذ رطوبت به آن، به خصوص سقف از عایق رطوبتی استفاده می‌شود. از عایق‌های رطوبتی معمولا در همه مکان‌هایی که در معرض تماس با آب قرار دارند مثل پشت بام، سرویس بهداشتی و حمام، استخر و … استفاده می‌شود و عدم استفاده و جدی نگرفتن آن می‌تواند منجر به نفوذ رطوبت به ساختمان و در نهایت بروز مشکلاتی از جمله زنگ زدن فلزات، رشد کپک و قارچ‌ها، یخ زدگی سازه‌ها و … شود. عایق نانو و عایق ایزوگام از انواع مختلف عایق‌های رطوبتی هستند

قیرگونی چیست؟

قیرگونی همان‌طور که از اسمش هم پیداست از ۲ مواد گونی و قیر تولید می‌شود. به این صورت که گونی در بین لایه‌های قیر قرار می‌گیرد و باعث استحکام و مقاومت بیشتر مواد می‌شود.
عایق‌کاری با قیر از زمان‌های بسیار قدیم وجود داشته است. حتی در زمان هخامنشیان از قیر به عنوان عایق بام‌ها استفاده می‌کردند. با این تفاوت که در آن زمان از گونی استفاده نمی‌کردند. ولی با گذشت زمان پژوهشگران در یافتند که از ترکیب ۲ مواد قیر و گونی استحکام و پایداری عایق بالاتر می‌رود

ایزوگام چیست؟

ایزوگام ، نام تجاری و بازرگانی گونه‌ای از عایق رطوبتی صنعتی و مدرن ساخته شده از قیر و الیاف مصنوعی است و نوعی عایق اماده است.و با استفاده از گرما بر بستر بام و مکان مورد نظر نصب و چسبانده می‌شود و از ایزوگام برای عایق کردن سطوح مختلفی همچون پی، دیواره، کف و بام ساختمان‌ها و استخرها برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت استفاده می شود.

عایق نانو چیست؟

عایق نانو نوعی لایه پوششی آب بند و محافظت کننده می باشد که بر پایه رزین های آکرلیکی پلیمری و الاستومری پایه آب فرموله شده عایق نانو با ترکیب شدن مواد مختلف در زیر سطح های مولکولی و در مقیاس نانومتر و همچنین با ایجاد پیوندهای دوار پلیمری هواگذر و بر اثر تاثیراتی که روی سطح می گذارد باعث افزایش طولسطح عایق کاری شده می گردد و به همین علت عایق رطوبتی نانو از نظر اقتصادی هم به صرفه است و هم طول عمر زیادی دارد و عایقی سبک ،محکم و با قابلیت الاستیکی و نشکن برای عایق کاری انواع سطوح سیمانی ،آجری،سفال،سطوح فلزی،سقف های قیر و ایزوگام شده می باشد وتحول عظیمی در صنعت ایزولاسیون ایجاد کرده این محصول از مزیت بسیار عالی برخوردار هستند و قابل راه رفتن و مقاوم در برابر سایش هست این عایق به صورت سرد و با قلمو یا قلتک اجرا میشود

عایق نانو خود به سه نوع تقسیم می شوند و هر کدام کاربرد خاص خودش رادارند و برای اجرا در هر بخش ساختمان کاربرد دارد

1-عایق سفید:

 نوعی عایق رطوبتی است که از رزین آکرلیکی و مواد پلیمری و الاستومری پایه آب فرموله شده و عایقی سبک ،محکم و با قابلیت الاستیکی و نشکن برای عایق کاری انواع سطوح سیمانی ،آجری،سفال،سطوح فلزی،سقف های قیر و ایزوگام شده می باشداین محصول از مزیت بسیار عالی برخوردار هستند و قابل راه رفتن و مقاوم در برابر سایش هست این عایق به صورت سرد و با قلمو یا قلتک اجرا میشود اجرای این عایق بسیار ساده است وسطحی را مثل قیرگونی ایجاد می کند با این تفاوت که عایق سفید  در گرما شل نمی شود و در سرما ترک نمی خورد و با قرار دادن اجسامی مثل میز و صندلی سوراخ نمی شود و بهترین جایگزین برای ایزوگام و قیرگونی و آسفالت می باشد.

عایق ناو یا ایزوگام

2-عایق بی رنگ:

یک نوع عایق پلیمری شفاف است که برای ضد آب سازی و رفع نم و نشت سطوحی  مثل سنگ و موزاییک ، کاشی ،سرامیک ، چوب ،آجر و ….که نیاز هست برای جلوگیری از نفوذ رطوبت ضد آب بشوند با محصول عایق بی رنگ صددرصد ضد آب می گردد با حفظ ظاهر و زیبایی سطح مصالح که روی آن عایق شده است.

عایق نانو یا ایزوگام

عایق دو جزئی پایه سیمان:

نوعی پوشش آبند کننده و محافظ سطح میباشد که به صورت  پک دو جزئی و یک جزء مایع می باشد این عایق متشکل از رزین های مختلف ترموپلاست سلف کیور بوده و جزء پودر متشکل از مواد معدنی مقاوم مانند سیلیس و سیمان و الیاف پلی پروپیلن و … میباشد . این محصول هم عایق فشار منفی و هم عایق فشار مثبت می باشد و مناسب مکان هایی است که در معرض دائو رطوبت مثل طبقات منفی و استخر و دیوارهای حائل می باشد.

عایق نانو یا ایزوگام

ویژگی عایق نانو و ایزوگام و قیرگونی

_ایزوگام از قیر گونی سبک تر است و روندگی کمتری دارد و عایق نانو از ایزوگام سبک تر است.

_نصب ایزوگام توسط گاز مایع (کپسول)، چراغ شعله پخش کن امکان پذیر است اما قیرگونی با مشکلات نصب برخوردار است و راه تمیزی برای عایق کاری نمی باشد و در عایق نانو تنها با یک قلم مو و بدون شعله وحرارت به سادگی قابل اجرا می باشد خلاصه نصب عایق نانو از ایزوگام راحت تر است و ایزوگام ساده تر از قیر گونی.

_کارآمدی ایزوگام بستگی به مرغوبیت جنس و تجربه مجری آن دارد ولی عایق نانو هیچ گونه تخصص و تجربه ای برای مجری آن ندارد.

_به مرور زمان و با نشت رطوبت لایه گونی در قیرگونی پوسیده می شود، و در ایزوگام در صورت نشت تبله می کند و اما در عایق نانو مرغوب چنین اتفاقی نمی افتد.

_عایق پشت بام همواره در معرض تابش نور خورشید می باشد. پس یکی از فاکتورهای مهم در عایق کاری سقف توجه به مقاومت نوع عایق در برابر نور خورشید می باشد. یکی از مشکلات قیر گونی این است که نمی تواند از خود در برابر نور خورشید مقاومت نماید و نرم می شود ولی ایزوگام و عایق نانو مرغوب از مقاومت بالایی در برابر گرما و نور خورشید برخوردار هستند ،و در عایق نانو علاوه بر جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان به دلیل رنگ سفید آن از ورود گرما به داخل ساختمان جلوگیری می کند و با بازتاب 85%نور خورشید باعث خنک شدن محیط نیز می گردد.

_قیر نمی تواند از خود در برابر حلال های مختلف مقاومت نماید و در بسیاری از حلال های نفتی حل می شود. و در ایزوگام کمی بیشتر مقاومت دارد و در حالی که عایق نانو در مقابل انواع حلال های نفتی و شیمیایی و حتی اسید مقاوم است.

_ایزوگام از ضخامت کمتری در برابر قیر برخوردار است اما این یک ملاک خوب در ارتباط با کیفیت عایق نمی باشد. با پیشرفت علم عایق های رطوبتی نانو تولید شده است که بضخامت آن از ایزوگام نیز کمتر است و در عین حال مقاومت رطوبتی بیشتری حتی نسبت به ایزوگام دارند. پس بهتر است باور های قدیمی را کنار بگذارید و فقط به صرف ضخامت بیشتر قیرگونی آن را برتر از ایزوگام ندانید و ایزوگام را برتر از عایق نانو جلوه ندیم به خاطر ضخامت کم تر چون عایق نانو چندین لایه بر اساس نانو متر بیشتر از ایزوگام ایجاد می کند و تمام ملکول های آن به هم وصل هستند.

عایق نانو یا ایزوگام

_نصب ایزوگام هزینه ی کمتری به همراه دارد نسبت به قیرگونی و در عایق نانو هزینه متفاوت هست در بعضی محصولات مثل عایق دو جزئی برابر با ایزوگام و در بعضی محصولات مثل عایق بی رنگ کمتر از ایزوگام و در بعضی محصولات مثل عایق سفید بیشتر از ایزوگام است.

_از آنجایی که عایق نانو به سطح زیر کار خود؛ اجازه تنفس می‌دهد؛ از رویش قارچ و کپک و پیدایش شوره نیز جلوگیری می‌کند.

_ایزوگام ساختار یکپارچه‌ای ندارد و لایه رویی آن به مرور زمان بر اثر تابش‌های خورشید از بین خواهد رفت و بر اثر سرما خشک و شکننده خواهد شد. ولی در قیر گونی و عایق نانو سطح عایق شده یکپارچه است و عایق نانو در برابر سرما مقاوم است و شکسته نمی شود.

_قیر گونی و ایزوگام برای عایق کاری جاهایی که در معرض فشار منفی آب(ورود آب از پشت دیوار به داخل سازه) هست مثل استخر عایق کاری پی و دیوار های طبقات منفی مناسب نیستند چون آب های سفر های زیر زمینی و رطوبت خاک وارد بتن شده و عایق را از دیوار جدا می کند و ایزولاسیون دچار مشکل می شود برای عایق کاری جاهایی با فشار هیدرولیکی آب حتما باید از عایق دو جزئی نانو استفاده شود»،عایق دو جزئی نانو بام هم جلوی فشار مثبت آب و هم فشار منفی آب را می گیرد.

عایق نانو یا ایزوگام

_چسبندگی قیر به سطح عایق کاری شده بیشتر از ایزوگام است و در عایق نانو چسبندگی به سطح از قیر گونی نیز بیشتر است و عایق نانو به داخل بابت مولکول های سطح عایق کاری شده نفوذ می‌کند و کاملاً با سطح عایق کاری شده می‌چسبد.

ایزوگام قابلیت انعطاف برای جاهای غیر مسطح مثلاً گنبد مساجد  دور لوله‌ها و جاهای پر پیچ و خم مثل آب‌نما رو ندارد و در قیر گونی نیز نمی‌شود قیر داغ رو به این نقاط برد  و در عایق نانو انعطاف بالای دارد برای اجرا و تمام نقاط ساختمان را می‌شود با آن عایق کاری کرد، برای همین منظور استفاده از عایق نانو برای عایق کار سرویس‌های بهداشتی سقف گنبد و سقف‌های شیروانی و پله‌های ورزشگاه‌ها و کانال‌های انتقال آب بسیار مناسب است.

با افزایش قیمت دلار و بالا رفتن قیمت قیر متأسفانه در در پخت ایزوگام و داخل قیر داغ افزودنی‌ها و ناخالصی‌هایی اضافه می‌کنند که باعث از دست رفت کیفیت برخی ایزوگام‌های موجود در بازار و نشت آب ساختمان پس از بهر ه برداری می‌شود که به دلیل چسبندگی بالای عایق نانو و سبک بودن و آب‌بندی بدون تخریب عایق نانو برای تعمیر این نوع پروژه‌ها بهتر است از ایزوگام و لطفاً در صورتی که ایزوگام را انتخاب کردید به کیفیت محصول خریداری شده دقت کنید  هر چند قیمت آن نسبت به سایر ایزوگام‌ها بیشتر باشد تا بعداً ساختمان شما دچار نشتی آب نشود و باعث خسارت‌هایی به دیوارهای داخلی و رنگ و کناف و… و متحمل هزینه‌های زیاد بشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Button