هزینه عایق پشت بام به عهده کیست؟

در این مقاله ابتدا  راه کار رفع نم و نشت پشت بام با کمترین هزینه و بدون تخریب با بهترین عایق رطوبتی می پردازیم و در ادامه ، قوانین تملک آپارتمان را بررسی میکنیم تا ببینیم هزینه عایق کاری پشت بام به عهده کیست آیا طبقه بالا باید آن را بپردازد یا نه.

تا چند دهه گذشته عایق بندی رطوبتی ساختمان بصورت سنتی و به وسیله ی قیر گونی و ایزوگام انجام می گرفت با پیدایش عایق های رطوبتی جدید و مزیت های عایق نانو از جمله عدم نیاز به تخریب پشت بام و حفظ ظاهر و زیبایی موزاییک و سنگ پشت بام و یا ایجاد رنگ بندی و زیبا سازی پشت بام ایزوگام شده عایق کاری پشت بام با قیر گونی و ایزوگام به تدریج جای خود را به عایق های رطوبتی نانو دادند . امروزه در ساختمان های در حال ساخت برای عایق بندی پشت بام از عایق ده لایه ضد ضربه ضدآب سازی استفاده می کنند این عایق خراب نمی شود و در صورت خراب شدن با یک ترمیم ساده و خیلی کم هزینه تعمیر می شود و هزینه های سنگین عایق کاری به روش ایزوگام که پس از نشتی باید کل پشت بام عایق شود را ندارد.

د

عایق پشت بام در تهران
آب بندی آسفالت پشت بام

راه حل هایی برای رفع نشت پشت بام و عایق کاری مجدد آن

  1. استفاده از ایزوگام : که با توجه به معایب ایزوگام ریسک این را دارد که مجدد بعد از چند مدت دچار نشتی آب شود و متحمل هزینه عایق کاری مجدد شوید.
  2. استفاده از عایق بی رنگ: اگر پشت بام شما سنگ و موزاییک هست می توان با عایق بی رنگ و بدون تخریب و با حفظ ظاهر سنگ و موزاییک ها با کمترین هزینه اقدام به آب بندی آن کرد
  3. استفاده از عایق رنگی ضد آب سازی: اگر پشت بام شما ایزوگام و یا قیرگونی و آسفالت است می توانید با عایق رنگی ضد آب سازی آن را عایق کنید و یک ارزش افزوده بر روی پشت بام ایجاد کنید چون این عایق کارایی سنگ و موزاییک را از لحاظ زیبایی دارد و یک اقدام در جهت بازسازی و ایجاد فضای دلنشین بر روی پشت بام ایجاد کنید برای ساکنین ساختمان برای اصلاع از مزیت های بی نظیر این عایق بر روی لینک کلیک کنید.
  4. تعمیر ایزوگام با عایق سفید نانو

هزینه عایق کاری پشت بام بدون تخریب آن بین 15 هزار تا 110 هزار بر اساس نوع عایق استفاده شده و کیفیت آن و لایه های آن متفاوت می باشد

هزینه‌ های مشترک ساختمان

ماده ۲۳ (اصلاحی ۱۷ˏ۰۳ˏ۱۳۵۹)ـ شرکاء ساختمان موظفند در پرداخت هزینه‌ های مستمر و هزینه‌ هائی که برای حفظ و نگاهداری قسمتهای مشترک بنا مصرف میشود طبق مقررات زیر مشارکت نمایند .

در صورتیکه مالکین ترتیب دیگری برای پرداخت هزینه ‌های مشترک پیش ‌بینی نکرده باشند سهم هر یک از مالکین یا استفاده کنندگان از هزینه ‌های مشترک آن قسمت که ارتباط با مساحت زیربنای قسمت اختصاصی دارد از قبیل آب، گازو‌ئیل، اسفالت پشت ‌بام و غیره به ترتیب مقرر در ماده ۴ قانون تملک آپارتمانها و سایر مخارج که ارتباطی به میزان مساحت زیربنا ندارد از قبیل هزینه‌ های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه نگاهداری تاسیسات، باغبان، تزئینات قسمتهای مشترک و غیره بطور مساو‌ی بین مالکین یا استفاده کنندگان تقسیم می‌ گردد. تعیین سهم هر یک از مالکین یا استفاده کنندگان با مدیر یا مدیران میباشد .

تبصره(اصلاحی ۱۷ˏ۰۳ˏ۱۳۵۹)- چنانچه بموجب اجاره ‌نامه یا قرارداد خصوصی هزینه ‌های مشترک بعهده مالک باشد و مالک از پرداخت آن استنکاف نماید مستا‌جر میتواند از محل مال ‌الاجاره هزینه‌ های مزبور را پرداخت کند و در صورتیکه پرداخت هزینه‌ های جاری مشترک بعهده استفاده کننده باشد و از پرداخت استنکاف کند مدیر یا مدیران میتوانند علاو‌ه بر مراجعه به استفاده کننده به مالک اصلی نیز مراجعه نمایند .

ماده ۲۴ (اصلاحی ۳۰ˏ۰۱ˏ۱۳۷۱)ـ هر یک از شرکاء که در مورد سهمیه با میزان هزینه مربوط بسهم خود معترض باشد می‌ تواند بمدیر مراجعه و تقاضای رسیدگی نسبت بموضوع را بنماید در صورت عدم رسیدگی یا رد اعتراض شریک می ‌تواند به ‌مراجع صلاحیتدار قضایی مراجعه کند .

هزینه عایق پشت بام به عهده کیست؟

درست است که خرابی پشت بام آخرین طبقه آپارتمان را اذیت میکند و برای او دردسر ساز است؛ اما اینگونه نیست که فقط طبقات بالا هزینه ایزوگام را پرداخت کنند.پشت بام جزء مشاعات ساختمان محسوب می شود و هزینه عایق پشت بام به عهده همه یساکنین ساختمان می باشد.

محاسبه هزینه ایزوگام به عهده تمامی اعضای آپارتمان میباشد و در صورتیکه متراژ تمام واحدهای آپارتمان مساوی نباشد هر واحد نسبت به متراژ خود هزینه پرداخت میکنند.

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • مهدی ریوندی
    می 10, 2023 3:40 ق.ظ

    طبق ماده ٢قانون تملك آپارتمانھا پشت بام جز قسمتهای مشاع به حساب میاید. و همچنین مطابق ‌ماده 4 – حقوق و تعهدات و همچنین حصه هر یک از مالکین قسمتهای اختصاصی از مخارج قسمتهای مشترک متناسب است با نسبت مساحت‌قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمتهای اختصاصی تمام ساختمان. در یک مجتمع مسکونی تامین مخارج مشاعات بر عهده ی تمامی ساکنین ساختمان می باشد که قانون در زمینه ی پرداخت سهم هر یک از ساکنین پیش بینی های لازم را داشته است . سهم هر یک از ساکنین بر اساس متراژ واحدها تعیین می گردد . تمام ساکنین موظف هستند سهم خود را برای تعمیر و نگهداری از مشاعات به مدیر ساختمان پرداخت کنند . اگر مالکی سهم واحد خود را پرداخت نکند ، ساکنین آپارتمان می‌ توانند شکایت خود را از طریق شورای حل اختلاف پیگیری نمایند . از آنجایی که پشت بام نیز جزء قسمت های مشاع محسوب می شود بنابراین هزینه ی نصب ایزوگام نیز بین تمام مالکین بر اساس فرمول های مخصوص به خود تقسیم می شود .

    پاسخ
  • با عرض سلام ما در یک آپارتمان سه طبقه هستیم و ما در طبقه سوم هستیم و دو طبقه دیگر در دست یک نفر است الان که پشت بام را ایزوگام کردیم می‌گوید هزینه نصف و نصف چون من استفاده زیادی نمتونم در حالی که هم کولر وانتن تلوزیون و تانک اب در پشت بام دارد حالا تکلیف چیست با تشکر

    پاسخ
  • با عرض سلام ما در یک آپارتمان سه طبقه هستیم و ما در طبقه سوم هستیم و دو طبقه دیگر در دست یک نفر است الان که پشت بام را ایزوگام کردیم می‌گوید هزینه نصف و نصف چون من استفاده زیادی نمیکنم در حالی که هم کولر وانتن تلوزیون و تانک اب در پشت بام دارد حالا تکلیف چیست با تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Button