ایزوگام چیست؟

نام بازرگانی گونه‌ای عایق آمادهٔ ضد نم و رطوبت برای پوشاندن پشت بام، استخر و مانند آن است . ایزوگام پوششی است برای عایق کردن که برای جلوگیری از رخنه و نفوذ آب به‌کار می‌رود، و از فرآورده‌های نفتی بدست می‌آید . عایق بندی رطوبتی ساختمان‌ها که تا چهل سال گذشته به صورت سنتی، با آسفالت و قیر گونی انجام می‌گرفت با پیدایش عایق‌های رطوبتی جدید مثل ایزوگام و عایق رطوبتی نانو  و مزیت‌های این نوع عایق‌ها به تدریج جای خود را به این عایق‌ها دادند . امروزه در بیش‌تر ساختمان‌ها چه در مرحلهٔ پی و فونداسیون و چه در ایزولاسیون دیوارها، سرویس‌ها و پشت بام، ایزولاسیون با لایه عایق رطوبتی انجام می‌گردد ،هزینه ایزوگام پشت به نوع ایزوگام و کیفیت آن بستگی دارد که در زیر پاسخ خواهیم داد .

هزینه ایزوگام پشت بام

 هزینه ایزوگام پشت بام آپارتمان و واحدهای مسکونی بسته به متراژ کار و نیز نوع ایزوگام مصرفی متفاوت است. دلیل عمده تفاوت در هزینه نصب ایزوگام پشت بام، تفاوت در کیفیت ایزوگام میباشد. بالطبع قیمت ایزوگام با کیفیت و استاندارد به دلیل مرغوبیت مواد تشکیل دهنده از نوع متوسط یا نامرغوب بیشتر است. نوع سطح عایق کاری نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار در هزینه نصب ایزوگام است. برای محیط های باز مثل پشت بام و استخر که نصب ایزوگام آسانتر است، قیمت نصب ایزوگام نیز کمتر است. ولی برای سطوحی که سختی کار دارد و زمان بیشتری اتلاف میشود، هزینه نصب بالاتر میرود.

 متراژ کار نیز در هزینه اجرای ایزوگام تاثیرگذار است. هزینه نصب ایزوگام برای متراژهای بالا به تناسب پایینتر است ولی هزینه نصب برای متراژ های پایین بیشتر است. زیرسازی سطح نیز به هزینه نصب ایزوگام افزوده میشود. ایزوگام فرسوده قبلی در صورت باد کردن بایستی جمع آوری و به بیرون منتقل شود. در صورت ناهمواری و عدم شیب بندی مناسب باید با ملات سیمان و یا آسفالت شیب آن اصلاح گردد. بر روی سطوح سیمانی، آسفالتی، موزائیک و سنگ بهتر است قبل از نصب ایزوگام یک لایه قیر اجرا شود.

انواع ایزوگام از نظر نوع پوشش 

انواع ایزوگام از نظر پوشش، به دو نوع فویل دار و بدون فویل و سنگریزه ای تقسیم بندی می‌شود. در ادامه با ویژگی‌های هر یک از این ایزوگام، تفاوت‌ها و هزینه هر یک بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

  ایزوگام فویل‌دار

ایزوگام فویل‌دار یا ایزوگام با روکش آلمینیوم : همانطور که از نام این نوع ایزوگام پیداست. در ایزوگام پشت بام آپارتمان فویل‌دار، یک نوع روکش نازک آلمینیومی فویل‌دار وجود دارد. به دلیل وجود این روکش، این ایزوگام قابلیت انعکاس نور را داشته و در نتیجه عایق در برابر نور خورشید محافظت خواهد شد. اگر پشت بام شما در معرض تابش نور مستقیم آفتاب است، بهتر است از این نوع ایزوگام استفاده نمایید.

ایزوگام فویل دار برای مناطق گرمسیری و سردسیری به صورت متفاوت اجرا و ارائه خواهد شد.

هزینه این نوع ایزوگام نسبت به موارد دیگر بالاتر می‌باشد.

هزینه ایزوگام پشت بام

ایزوگام بدون فویل

ایزوگام بدون فویل ایزوگامی است که روی آن هیچ لایه اضافی به کار برده نشده است ایزوگام بدون روکش همانطور که از نام آن پیداست، روکش آلمینیومی ندارد. کاربرد ایزوگام بدون فویل، برای عایق رطوبتی در سرویس‌های بهداشتی، حمام و یا پی ساختمان می‌باشد. ایزوگام بدون روکش، سبک‌تر است، هزینه ایزوگام پشت بام با ایزوگام بدون فویل ارزان‌تر است، برای زیرسازی کاربرد دارد.. در حالی که ایزوگام فویل‌دار یک لایه آلمینیوم دارد. کاربرد ایزوگام بدون فویل بیشتر برای سطوحی است که در معرض تابش مستقیم نورخورشید نیست. ایزوگام فویل‌دار در سطوحی که نور خورشید مستقیم می‌تابد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هزینه ایزوگام پشت بام

ایزوگام سنگریزه ای 

ایزوگام سنگریزه ای یک نوع عایق رطوبتی است. این عایق هم مثل ایزوگام معمولی، بیشتر در پشت بام، استخر و … مورد استفاده قرار می گیرد. لایه بیرونی این مدل از سنگ ریزه ساخته شده و خبری از لایه های آلومینیوم در آن نیست.

تفاوت مدل های مختلف ایزوگام سنگریزه ای بیشتر در رنگ آنهاست. این نوع عایق معمولا در سطوح بیرونی نصب می شود و به همین دلیل در رنگ های متنوعی همچون قرمز، سفید، سبز، طوسی و … تولید و پخش شده است. پلی ‌استر (الیاف سوزنی بافته نشده) تیشو یا پشم‌ شیشه، قیر، سنگریزه و مواد افزودنی، متریال تشکیل دهنده ساختار ایزوگام سنگ ریزه ای را تشکیل می دهند.

هزینه ایزوگام پشت بام

هزینه ایزوگام پشت بام  با ایزوگام روکش سنگریزه ای

این نوع ایزوگام جنبه تزئینی نیز دارد و برای زیبایی بیشتر ساختمان‌ها از آن استفاده می شود.

و هزینه عایق کاری پشت بام با ایزوگام سنگ ریزه ای بیشتر از هزینه ایزوگام بدون فویل و با فویل است

ایزوگام رنگی

ایزوگام رنگی نوعی از ایزوگام فویل دار است که در طرح های چمن،سرامیک،چوب و…ساخته می شود،مزیت های ایزوگام رنگی طرح دار نسبت به سایر انواع آن علاوه بر عایق رطوبت بودن، استحکام مکانیکی بالای آن ها و همچنین مقاومت بالای این ایزوگام ها نسبت به اشعه های مختلف آفتاب همچون فرابنفش است. این نوع از انعطاف پذیری و کشش بالاتری نسبت به دیگر نمونه های عایق موجود در بازار برخوردار هستند. در فرمولاسیون این ایزوگام های طرحدار باید توجه زیادی به کار گرفته شود تا اشتباهی در محاسبات منجر به ایجاد تغییرات سویی در خواص آن ها همچون چسبندگی، استحکام و … نگردد.هزینه ایزوگام پشت بام با ایزوگام رنگی بیشتر از ایزوگام فویل دار است

هزینه ایزوگام پشت بام

برآورد هزینه ایزوگام

 برای برآورد هزینه ایزوگام پشت بام، مقدار ایزوگام مصرفی لازم را در قیمت هر مترمربع ایزوگام با نصب ضرب میکنیم.

 مقدار ایزوگام مورد نیاز برای پشت بام برابر با متراژ سطح نیست بلکه تابعی از آن است. برای هر سطحی مقدار 25 الی 30 درصد متراژ سطح، ایزوگام بیشتر مصرف می‌شود. مثلا برای پشت بام به مساحت یکصد مترمربع مقدار 125 تا 130 مترمربع ایزوگام لازم است. این افزایش به دلیل اورلپ ایزوگام و همچنین بالا رفتن حدود 25 سانتی متر روی دیواره ها و تیکه کاری های دور لوله ها و زائده ها است.

قیمت ایزوگام با نصب

 قیمت ایزوگام با نصب در سال 1400 هر متر مربع از  50 هزار تومان شروع می شود و تا 150 هزار برای ایزوگام باکیفیت تر افزایش پیدا می کند، دلیل عمده تفاوت در قیمت ایزوگام با نصب، تفاوت در کیفیت ایزوگام میباشد. بالطبع قیمت ایزوگام با کیفیت و استاندارد به دلیل مرغوبیت مواد تشکیل دهنده از نوع متوسط یا نامرغوب بیشتر است. از عوامل تاثیر گذار در قیمت ایزوگام با نصب نوع سطح است. برای محیط های باز مثل پشت بام و استخر قیمت نصب ایزوگام کمتر است. ولی برای سطوحی که سختی کار دارد و زمان بیشتری اتلاف میشود، قیمت نصب بالاتر میرود.

کیفیت ایزوگام

کیفیت ایزوگام پشت بام از عوامل تاثیر گذار در عایق کاری رطوبتی است که بایستی در انتخاب آن دقت شود. اما ایزوگام مرغوب چیست و چه ویژگی هایی باید دارا باشد؟

ایزوگام مرغوب و با کیفیت، بایستی دارای تیشو نخدار و پلی استر نبافته، پلاستیک و مشتقات عالی باشد. همچنین ایزوگام استاندارد باید دارای قیر خالص و طبیعی اصلاح شده باشد تا از قدرت چسبندگی بالایی برخوردار باشد. در مورد کیفیت ایزوگام باید عنوان کنیم که یک ایزوگام مرغوب بایستی نرم و انعطاف پذیر باشد. ایزوگام خشک و ترد که هنگام تا کردن با دست بشکند، بالطبع بعد از نصب نیز دچار ترک خوردگی میشود.

همچنین ایزوگام مرغوب و استاندارد محکم و با دوام بوده و زود پاره نمیشود. لبه های آن کاملا سالم و ضخامت کل رول یکنواخت میباشد.

ایزوگام نامرغوب

توصیه میشود از ایزوگام های  ارزان و ایزوگام های نامرغوب که با اسم های مشابه برندهای معتبر در بازار ارائه میشوند استفاده نکنید. این محصولات نامرغوب و بی کیفیت گاها با پیشوند و پسوند ایزوگام شرق و دلیجان عرضه میشوند.

در ساخت ایزوگام های نامرغوب از پودرهای مختلف، کوک، ضایعات پالایشگاه، مازوت، ضایعات پلاستیکی و غیره استفاده شده میشود. اینگونه محصولات از نظر ظاهری هیچگونه تفاوتی با ایزوگام مرغوب ندارند. اتفاقا اینگونه برندهای بی کیفیت علاوه بر وزن و ضخامت بالا، زرق و برق بیشتری هم دارند. لذا غافلگیر مارک ها، نوشته ها، تبلیغات و نقش و نگارهای مختلف روی برچسب آنها نشوید.

روش ساده شناخت ایزوگام نامرغوب این است که هنگام نصب بوی دود، گازوئیل و روغن سوخته محیط را فرا میگیرد.

ایزوگام دلیجان

امروزه هر شخصی حتی اگر با ایزوگام سر و کار نداشته باشد اسم ایزوگام دلیجان را شنیده است. به طور تقریبی اکثر محصولات عایق رطوبتی ایزوگام در شهرک صنعتی دلیجان تولید میشود. لذا نام دلیجان بر روی لیبل یا برچسب همه برندهای ایزوگام دیده میشود.

در شهرک صنعتی دلیجان انواع ایزوگام استاندارد و البته گاها بی کیفیت تولید میشود. پس دلیجان بودن نام ایزوگام به هیچ وجه دلیل بر مرغوبیت آن نیست. چه بسا بی کیفیت ترین محصولات ایزوگام هم گاها در دلیجان تولید شده و نام دلیجان را روی برچسب خود دارند.

ایزوگام شرق

ایزوگام شرق نیز مثل ایزوگام دلیجان در بازار به وفور یافت میشود. به دلیل برند بودن ایزوگام شرق در گذشته، اکثر شرکتهای تولید کننده ایزوگام در محصولات خود ایزوگام شرق نیز دارند.

نصب ایزوگام

در مورد نصب ایزوگام باید عنوان کنیم که نصب آن باید توسط متخصصین نصب ایزوگام انجام شود.

گاها مشاهده میشود افراد عادی و استادکاران بنا، کاشی کار و حتی لوله کش اقدام به نصب ایزوگام میکنند. عدم دقت و مهارت در نصب، باعث عدم چسبندگی موثر و باقی ماندن درز در بین لایه های ایزوگام میشود. نفوذ رطوبت از بین درزها به زیر عایق باعث ورود آب به داخل سقف و داخل سازه ها خواهد بود. تعمیر و یا نصب ایزوگام جدید، علاوه بر اتلاف وقت، هزینه های هنگفتی را برای مصرف کننده خواهد داشت.

نکاتی در جهت نصب بهتر ایزوگام

 لازم به ذکر این نکته است که سطح زیرین ایزوگام بسیار در مقاومت و دوام آن دخیل است.
باید بدانید ایزوگام روی سطوح فلزی و موزاییکی و سرامیکی و یا چوبی به خوبی نمیچسبد و در طولانی مدت کنده می‌شود و ممکن است خرابی به بار بیاورد. در آهن به خاطر انقباض و انبساط و در چوب به خاطر خوردگی و باد کردن آن و نداشتن استحکام کافی و چسبندگی لازم بین جسم و لایه محافظ عایق رطوبتی باعث خرابی و کنده شدن لایه از جسم می‌شود. در صورتی که شما بخواهید روی ایزوگام را دوباره ایزوگام کنید بهتر است لایه فلزی آلمینیومی و یا قلعی روی ایزوگام زیرین را به منظور چسبندگی بیشتر و بهتر ایزوگام جدید بکنید و یا زخمی کنید.

بهترین مکان برای نصب عایق رطوبتی سطح آغشته به قیر است.
سطوحی که قبلا قیر شده و یا آسفالت شده اند بهترین مکان برای چسبیدن ایزوگام هستند، چون قیر داخل ایزوگام با قیر موجود در سطح زیرین یکی می‌شود.

نصب ایزوگام در دماهای پایین با مشکل مواجه می‌شود و درست نمیچسبد پس بهتر است نصب ایزوگام در روز های خشک و با هوای نسبتا گرم انجام گیرد.
بدترین موقع برای نصب ایزوگام در روز های بارانی و برفی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Button